1. Kunnskapsbase
  2. Gammelt grensesnitt
  3. Arkivfanen i det gamle grensesnittet

Lage ny journalpost/registrering i webgrensesnittet (gammelt grensesnitt)

Her finner du informasjon om hvordan du skal gå fram for å opprette en ny registrering eller journalpost i Documaster når du er logget inn i nettleser. Følg trinnene nedenfor.



Når du står inne i saksmappen/mappen, velg enten Ny journalpost eller Ny registrering ved å trykke på knappen Ny knapp

Eller velg fra Funksjonsmenyen:

Det åpnes et nytt dialogvindu (hhv for journalpost og registrering):


 

J = Gjelder Journalpost

R = Gjelder Registrering

Saksnummer J Viser saksnummer (løpenummer) for journalposten
Tittel J + R Tittelen på journalposten/registreringen. Feks "Søknad ved stilling"
Offentlig tittel J + R Offentlig tittel brukes dersom saken skal skjermes. Da vil offentlig sakstittel benyttes i for eksempel postliste
Beskrivelse J + R Fylles ut dersom ytterligere beskrivelse er nødvendig
Journalansvarlig J + R For en journalpost er dette påkrevd, ditt navn kommer automatisk, velg evt fra listen.
For registreringer er Journalansvarlig valgfritt
Nøkkelord J + R Om ønskelig kan nøkkelord benyttes
Registreringsdato J Registreringsdato settes automatisk til dagens dato, men kan endres tilbake i tid dersom registreringen skjer i etterkant
Dokumentdato J Dokumentdato er den datoen som er brukt i selve dokumentet. Feltet er valgfritt
Type J Velg type dokument. Inngående dokument (korrespondanse inn til virksomheten, såkalt I), Utgående dokument (korrespondanse ut av virksomheten, såkalt U), Organinternt dokument uten oppfølging, Organinternt dokument med oppfølging og Saksfremlegg
Status J Saksbehandlingsstatus, spesifikke verdier benyttes ved SvarUt funksjonalitet. Les om SvarUt
Skjerming J + R Dersom journalen/registreringen skal skjermes, må det her angis hvilken hjemmel som skal benyttes. Nedtrekksmenyen inneholder de hjemlene som er standard for saksbehandling
Korrespondanseparter J Er påkrevd på alle typer journalposter. Klikk på "Legg til korrespondansepart" og fyll inn. Når du starter å skrive, vil Documaster søke i kontaktregisteret. Dersom en av partene finnes fra før, vil dette bli foreslått
Dokumenter J + R Klikk "Last opp" eller dra og slipp dokumentene som skal ligge i journalen/registreringen inn i sonen med de stiplede linjene. Etter du har lastet de inn, kan de endres navn på og legges på beskrivelse. ⚠️Merk at selve filnavnet på dokumentet ikke kan endres!

 

Når påkrevde felter er utfylt, klikk på "Opprett". Man blir sendt tilbake til oversikten. Posten som akkurat ble opprettet legger seg øverst:

 

For å få mer informasjon om journalen/registreringen, klikk på posten én gang. Da vil du få opp informasjonen til høyre i bildet. Du finner også Funksjonsmenyen her (knappen med tre prikker i):